Вокзали – дуже своєрідний тип громадської споруди. Вокзали можуть бути залізничними, автобусними, річковими, морськими, повітряними, можуть бути великими транспортними терміналами та маленькими будівлями на невеличких станціях. Яким би не був вокзал, він завжди залишається воротами міста, містечка, села. Це обличчя населеного пункту, перше враження про нього пасажира. Залізниці та вокзали значною мірою впливають на розвиток населених пунктів, своєю присутністю вносять зміни в їх структури, розвиток та зростання.

Вокзали зазвичай мають службові та пасажирські приміщення, білетні каси, зали очікування, камери зберігання, кімнати відпочинку та громадські туалети, магазини та пункти харчування. Структура та архітектурний вигляд вокзалів в залежності від їх призначення, стратегічного значення, з плином часу та через технічний прогрес зазнавали значних змін.

Центральний державний науково-технічний архів України зберігає науково-технічну документацію – результат інноваційної проектної, науково-дослідної, технологічної, конструкторської діяльності. Проекти вокзалів, окрім культурного значення, мають і стратегічне, тож потрапляють на постійне зберігання до Національного архівного фонду.

На виставці представлено документацію з проектування 7 вокзалів, що зберігається у ЦДНТА України:

1) залізничний вокзал у м. Київ (Ф. Р-47);

2) залізничний вокзал на станції Кишинів (Молдова) (К. 1-343);

3) залізничний вокзал у м. Челябінськ (РФ) (К. 1-345);

4) залізничний вокзал на станції Одеса (К. 1-344);

5) пасажирський річковий вокзал у м. Київ (К. 1-9);

6) морський вокзал у м. Одеса (К. 1-44, к. 1-117);

7) аеровокзал у м. Київ (Бориспіль) (К. 1-90);

До експозиції увійшли архівні документи з 4 фондів:

Р-6 Головне управління проектних робіт по житлово-цивільному і комунальному будівництву «Київпроект» УКБу (Управління капітального будівництва) Міськвиконкому, м. Київ;

Р-46 «ЧорноморНДІпроект» – філія Державного проектно-вишукувального і науково-дослідного інституту морського транспорту «СоюзморНДІпроект» Міністерства морського флоту СРСР, м. Одеса;

Р-47 фонд особового походження академіка архітектури Бекетова Олексія Миколайовича;

Р-195 Державний проектно-вишукувальний інститут «Київдіпротранс» Міністерства транспортного будівництва СРСР, м. Київ.

Виставкову експозицію поділено на 3 розділи:

  1. Проекти залізничних вокзалів.
  2. Проекти водних вокзалів.
  3. Проекти аеровокзалів.

У першому розділі розміщено документи проектів чотирьох залізничних вокзалів:

1) Залізничний вокзал у м. Київ, пл. Вокзальна № 1.

Першу будівлю київського залізничного вокзалу було зведено у 1870 р. за проектом І. Вишневського. На початку ХХ ст. розпочато розробку нового вокзалу, оскільки старий вже не відповідав вимогам часу. У 1913 р. на конкурсній основі В. О. Щуко розробив проект нового вокзалу. Через Першу світову війну проект не був реалізований. Наприкінці 1920-х років Правління Південно-західної залізниці оголосило новий конкурс, переможцями якого стали О. М. Вербицький та П. Ф. Альошин. Їх проект вокзалу було реалізовано у 1927–1932 рр. Під час Другої світової війни споруди вокзалу були частково зруйновані. Їх відновлення та реконструкцію проведено архітектором Г. Ф. Домашенком у 1945–1949 рр.

На виставці представлені документи до ескізного проекту Київського вокзалу під девізом «Sforzo» для конкурсу 1927 р., що належали академіку архітектури О. М. Бекетову.

2) Залізничний вокзал у м. Кишинів (Молдова), Вокзальна алея № 1 – головна залізнична станція столиці Молдови, одна з найбільших в країні.

Перша капітальна будівля залізничного вокзалу у м. Кишинів побудована наприкінці 1870-х років за проектом архітектора Г. П. Лонського. Під час Другої світової війни будівлю було повністю знищено. Його відбудова проводилася у 1948 р. за проектом Л. М. Чупріна, консультував проектування академік архітектури О. В. Щусєв. До експозиції увійшли документи робочого проекту відновлення вокзалу першої черги 1947 р.

3) Залізничний вокзал у м. Одеса, пл. Привокзальна № 2.

Одеський залізничний вокзал – головний залізничний вокзал станції Одеса-Головна, є пам'яткою архітектури.

Перша капітальна будівля залізничного вокзалу у м. Одеса побудована у 1884 р. за проектом архітектора В. О. Шретера. Під час Другої світової війни будівлю було повністю знищено. Його відбудова проводилася у 1950–1952 р. за проектом Л. М. Чупріна.

У виставці презентовано пояснювальну записку до проектного завдання відновлення будівлі залізничного вокзалу.

4) Залізничний вокзал у м. Челябінськ (РФ), пл. Привокзальна № 1.

Челябінськ-Головний – вузлова залізнична станція Південно-Уральської залізниці, обслуговує як пасажирські, так і вантажні перевезення. Будівлю вокзалу у м. Челябінськ побудовано у 1965 р. за проектом Л. М. Чупріна.

 На виставці представлено документи з проектного завдання вокзалу на станції Челябінськ-Головний Південно-Уральської залізниці, генеральний план залізничного вокзалу 1965 р.

До другого розділу увійшли два проекти водних вокзалів:

1)  Річковий вокзал у м. Київ, пл. Поштова № 3 – знаходиться у головному річковому порту  Києва. Вокзал побудовано у 1957–1961 рр. за проектом Державного інституту по проектуванню Київпроект. Автори проекту В. І. Гопкало, В. Є. Ладний, С. І. Лапоногов, Г. М. Слуцький. З боку Дніпра будівля має чотири поверхи, з боку площі – два поверхи. До виставки увійшли документи з проектного завдання, архітектурного оформлення вокзалу.

2) Морський вокзал у м. Одеса, пл. Приморська № 6.

Одеський морський порт – один з найбільших портів України та пасажирський термінал в Європі. Пасажирський морський вокзал у м. Одеса побудовано у 1968 р. за проектом Одеського філіалу державного проектно-вишукувального та науково-дослідного інституту морського транспорту СоюзморНДІпроект ЧорноморНДІпроект. Автори проекту архітектори І. Н. Альтер, В. К. Головін, В. П. Кремляков, інженер О. Ю. Шайкіс. На виставці представлені варіанти фасаду зі сторони міста та моря, дуже цікавими для дослідників є фотографії будівництва вокзалу 1967 р.

Третій розділ присвячено документам міжнародного аеровокзалу Бориспіль – найбільшого аеропорту України. Аеровокзал Бориспіль побудовано у 1965 р. за проектом Державного інституту по проектуванню Київпроект. Автори проекту архітектори А. В. Добровольський, О. І. Малиновський, інженери Л. Г. Дмитрієв, М. Н. Панич. Проект отримав дипломи Держбуду УРСР та Спілки архітекторів СРСР, авторів проекту нагороджено Грамотами Президії ВР УРСР. Експонуються кресленики фасаду зі сторони льотного поля, генеральний план Київського аеровокзалу 1959 р., елементи оздоблення аеропорту (годинник на фасаді) тощо.

Науковий співробітник відділу використання 

інформації ЦДНТА України

Голубкіна Г. С. 

  Розділ 1. Проекти залізничних вокзалів

1.1. Ділянка, відведена під будівництво вокзалу у м. Київ. 1927 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 153. Арк. 2)

1.2. Ділянка, відведена під будівництво вокзалу у м. Київ. Шляхопровід. 1927 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 153. Арк. 3)

1.3. Ділянка, відведена під будівництво вокзалу у м. Київ. 1927 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 153. Арк. 7)

1.4. Пояснювальна записка до проекту Київського вокзалу під девізом «SFORZO». 1927 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 154. Арк. 4)

1.5. Продовження

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 154. Арк. 4 зв.)

1.6. Загальний план розміщення нової пасажирської будівлі та привокзальної площі. До проекту розвитку станції Київ I-Пасажирський. 1927 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 156. Арк. 1)

1.7. Ескіз вокзалу на станції Київ I-й-Пасажирський. 1-й поверх. 1927 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 157. Арк. 1)

1.8. Ескіз вокзалу на станції Київ I-Пасажирський. Поздовжній розріз. 1927 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-47. Оп. 1. Од. зб. 157. Арк. 4)

1.9. Розріз І-І. [З техно-робочого проекту відновлення вокзалу ст. Кишинів  1-а черга будівництва].  1945 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-343. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 1)

1.10. Розріз ІІ-ІІ. [З техно-робочого проекту відновлення вокзалу ст. Кишинів 1-а черга будівництва].  1945 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-343. Оп. 1. Од. зб. 4. Арк. 1)

1.11. Фасад зі сторони перону. [З техно-робочого проекту відновлення вокзалу ст. Кишинів Кишинівської залізниці]. 1945 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-343. Оп. 1. Од. зб. 7. Арк. 1)

1.12. Пояснювальна записка до технічного проекту відновлення вокзалу на станції Кишинів Кишинівської залізниці (будівництво другого етапу). 1947 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-343. Оп. 1. Од. зб. 9. Обкладинка)

 

1.13. Проектне завдання на відновлення вокзалу на ст. Одеса-Головна Одеської залізниці. Пояснювальна записка. 1949 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-344. Оп. 1. Од. зб. 1. Обкладинка)
 

1.14. Проектне завдання на відновлення вокзалу на ст. Одеса-Головна Одеської залізниці. Пояснювальна записка. 1949 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-344. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 3)
 

1.15. Проектне завдання вокзалу на станції Челябінськ-Головний Південно-Уральської залізниці. Пояснювальна записка. 1960 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-345. Оп. 1. Од. зб. 1. Обкладинка)
 

1.16. Фасад вокзалу з боку міста [З проектного завдання вокзалу на станції Челябінськ-Головний Південно-Уральської залізниці. Пояснювальна записка]. 1960 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-345. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 4)
 

1.17. Касовий зал ст. Челябінськ. [З проектного завдання вокзалу на станції Челябінськ-Головний Південно-Уральської залізниці. Пояснювальна записка].  1960 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-345. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 4)

1.18. Приміські каси. Фото № 5. [З проектного завдання вокзалу на станції Челябінськ-Головний Південно-Уральської залізниці. Пояснювальна записка]. 1960 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-345. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 6)
 

1.19. Генплан. [З проектного завдання вокзалу на станції Челябінськ-Головний Південно-Уральської залізниці].  1960 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-195. К. 1-345. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 1)
  Розділ 2. Проекти водних вокзалів

2.1. Річковий вокзал у м. Києві. Фасад зі сторони річки Дніпро. [З проектного завдання річкового вокзалу у м. Києві]. 1952 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-9. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 52)

2.2. Розгортка забудови зі сторони р. Дніпро. [З проектного завдання річкового вокзалу у м. Києві]. 1952 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-9. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 2)

2.3. Фасад зі сторони Поштової площі. [З проектного завдання річкового вокзалу у м. Києві]. 1952 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-9. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 5)

2.4. До проектного завдання річкового вокзалу у м. Києві. Підпірні стіни, сходи до причалу та озеленення. Архітектурне оформлення. 1952 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-9. Оп. 1. Од. зб. 3. Обкладинка)

2.5. Архітектурне оформлення підпірної стіни та сходів до причалу зі сторони Набережного шосе. [До проектного завдання річкового вокзалу у м. Києві. Підпірні стіни, сходи до причалу та озеленення. Архітектурне оформлення]. 1952 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-9. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 4)

2.6. Морський вокзал – пасажирський район (варіант №1). Фасад зі сторони моря. 1958 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-46. К. 1-44. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 6)

2.7. Морський вокзал. Коригування проектного завдання згідно з наказом Держбуду УРСР. Фасад зі сторони міста. 1962 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-46. К. 1-44. Оп. 1. Од. зб. 8. Арк. 10)

2.8. Морський вокзал. Коригування проектного завдання згідно з наказом Держбуду УРСР. Фасад зі сторони моря. 1962 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-46. К. 1-44. Оп. 1. Од. зб. 8. Арк. 11)

2.9. Макет будівлі морського вокзалу. [З альбому фотографій Одеського порту (будівництво морського вокзалу)]. 1967 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-46. К. 1-117. Оп. 1. Од. зб. 101. Арк. 3)

2.10. Одеса-порт. Морський вокзал. Початок будівництва. [З альбому фотографій Одеського порту (будівництво морського вокзалу)]. 1967 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-46. К. 1-117. Оп. 1. Од. зб. 101. Арк. 7)
 

Розділ 3. Проекти аеровокзалів

3.1. Генеральний план Київського аеровокзалу (Бориспіль). 1959 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-90. Оп. 8. Од. зб.  1. Арк. 1)

3.2. Фасад зі сторони льотного поля Київського аеровокзалу (Бориспіль). 1959 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-90. Оп. 8. Од. зб.  3. Арк. 1)

3.3. Годинник на фасаді зі сторони льотного поля Київського аеровокзалу (Бориспіль). 1961 р.

(ЦДНТА України. Ф. Р-6. К. 1-90. Оп. 8. Од. зб.  766. Арк. 1)
Центральний державний науково-технічний архів України
Copyright © 2017