українська      
   
 
Виставки on-line
30.09.2016
Модельний ряд тракторів Харківського промгіганта (проекти Харківського тракторного заводу, що зберігаються у ЦДНТА України)

1 жовтня 1931 року з конвеєра Харківського тракторного заводу (ХТЗ) зійшов перший трактор, що поклало початок діяльності одного з потужних промислових гігантів у галузі тракторобудування. Ювілею цієї події присвячено виставку «Модельний ряд тракторів Харківського промгіганта». До неї увійшли документи з проектування восьми моделей тракторів , що зберігаються у двох фондах Центрального державного науково-технічного архіву України: Р-26 – Відкрите акціонерне товариство «Харківський тракторний завод ім ені С. Орджонікідзе » Міністерства промислової політики України, м. Харків (комплекси 2-25, 2-30, 2-138, 2-151, 2-152, 2-153); Р-27 – Алтайський ордена Леніна тракторний завод імені М. І. Калініна Міністерства тракторного та сільськогосподарського машинобудування СРСР, м. Рубцовськ (РРФСР) (комплекси 2-26, 2-43). В иставкова експозиція охоплює період становлення і найбільш інтенсивного розвитку вітчизняного тракторобудування і демонструє передові досягнення інженерів тракторної техніки 1930-х – 1960-х років.

Усі представлені трактори у різний час вироблялися на ХТЗ. Дві довоєнні моделі (СХТЗ 15/30 та ХТЗ-12) у роки Другої світової війни потрапили до м. Рубцовськ, де на базі евакуйованого Харківського тракторного заводу було побудовано Алтайський. І вже звідти їх проекти були передані до ЦДНТА України на державне зберігання, склавши в архіві окремий фонд.

Документи систематизовані за хронологією розробки моделей:

Колісний трактор СХТЗ 15/30 – перший вітчизняний масовий трактор, який зійшов з конвеєрів Харківського і Сталінградського тракторних заводів, створювався на базі американської машини Mc Cormic International 15/30 (випускався на цих заводах від їх пуску до 1937 року).

ХТЗ-12 – гусеничний газогенераторний трактор, який призначався для роботи в лісистій місцевості, віддаленій від залізниць, куди важко було доставити рідке паливо (випускався на ХТЗ у 1939–1941 роках).

СХТЗ-НАТІ-1ТА – перший гусеничний трактор, який виробляли ХТЗ і СТЗ, починаючи з 1937 аж до 1949 року, а також первісток Алтайського тракторного заводу (де випускався з 1942 по 1952 роки).

ДТ-54 ­– потужний гусеничний трактор з дизельним двигуном 54 к. с. (випускався на ХТЗ у 1949–1961 роках, СТЗ у 1949–1963 роках та АТЗ у 1959–1972 роках). Трактор був призначений як для сільськогосподарських потреб, так і для дорожніх, будівельних, меліоративних робіт, перевезення вантажів. Ця модель добре зарекомендувала себе в різних умовах, освоюючи цілинні землі Уралу, Сибіру, ​​Казахстану і Далекого Сходу. У середині 1950-х років за допомогою харківських конструкторів випуск ДТ-54 було налагоджено на Лоянському тракторному заводі (КНР), таким чином він став первістком китайського тракторобудування.

ХТЗ-7 – перший в СРСР колісний трактор з гумовими шинами низького тиску, гідравлічною системою і пристосуванням для навішування сільськогосподарських знарядь. Його призначення – виконання малоенергоємних робіт у садах, городах і присадибних ділянках. Для кращого пристосування машини до різних умов роботи в конструкції передбачено регулювання величини агротехнічного просвіту, поздовжньої бази, а також переналагодження на реверсивний хід. Цей трактор вперше почав випускати у 1950 році Харківський авторемонтний завод № 10 (пізніше перейменований на Харківський трактороскладальний завод) – другий в Україні тракторний завод (випускався на ХТСЗ у 1950–1955 роках).

Колісні трактори ДТ-14 (випускався на ХТЗ у 1955–1959 роках) та ДТ-20 (випускався на ХТЗ у 1958–1969 роках) багато в чому подібні до ХТЗ-7, але мають низку конструктивних удосконалень.

ХТЗ-15АМ – потужний гусеничний електротрактор, призначений для роботи з плугом та іншими ґрунтообробними знаряддями в електрифікованих районах (випускався на ХТЗ у 1950-х роках).


Начальник відділу використання 
інформації  документів 
ЦДНТА України
Алєксєєнко А. О.

1. Трактор І 15-30 НР. Поршневе кільце (для запчастини). 1931 р. (ЦДНТА України, ф. Р-27, к. 2-43, оп. 2, од. зб. 4, арк. 125/4)
2. Технічні умови на трактор СТЗ та ХТЗ. 1933 р. (ЦДНТА України, ф. Р-27, к. 2-43, оп. 2, од. зб. 1, арк. 1)
3. Пояснювальна записка до технічних умов на трактор ХТЗ 15-30 НР. 1933 р. (ЦДНТА України, ф. Р-27, к. 2-43, оп. 2, од. зб. 1, арк. 25)
4. Трактор ХТЗ-12. Газогенератор у зборі (повздовжній розріз). 1939 р. (ЦДНТА України, ф. Р-27, к. 2-26, оп. 2, од. зб. 2, арк. 4)
5. Трактор ХТЗ-12 (вид зліва). 1939 р. (ЦДНТА України, ф. Р-27, к. 2-26, оп. 2, од. зб. 1, арк. 16)
6. Трактор ХТЗ-НАТІ-1ТА (вид спереду). 1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26. к. 2-151, оп. 4, од. зб. 26, арк. 1) (фрагмент)
7. Трактор ХТЗ-НАТІ-1ТА. План. 1941 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-151, оп. 4, од. зб. 24, арк. 1)
8. Технічні умови на гусеничний трактор ХТЗ-НАТІ-1ТА (проект). 1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-151, оп. 4, од. зб. 1, арк. 2)
9. Специфікація (ілюстрована) гусеничного трактора ХТЗ-НАТІ-1ТА. Частина ІІ. Підвіска. 1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к.. 2-151, оп. 4, од. зб. 23, арк. 21)
10. Трактор ДТ-54. Вид збоку. 1953 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-25, оп. 1, од. зб. 44, арк. 1/2)
11. Трактор ДТ-54. Фрагменти загальних видів. Вид спереду. 1953 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-25, оп. 1, од. зб. 44, арк. 2/1) (фрагмент)
12. Технічні умови на виготовлення та приймання гусеничного трактора ДТ-54А (технічна характеристика). 1957 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-25, оп. 1, од. зб. 1, арк. 1/2)
13. Трактор ХТЗ-7 (вид спереду). 1954 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-153, оп. 4, од. зб. 15, арк. 1)
14. Трактор ХТЗ-7 (поздовжній розріз). 1954 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-153, оп. 4, од. зб. 13, арк. 1)
15. Коротке керівництво по садово-городньому трактору ХТЗ-7. 1949 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-153, оп. 4, од. зб. 1, арк. 2)
16. Розташування органів керування та контрольних приладів. 1949 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-153, оп. 4, од. зб. 1, арк. 106)
17. Трактор з двигуном Д14В (вид зліва). 1958 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-138, оп. 1, од. зб. 20, арк. 1)
18. Трактор с двигуном Д14В (вид зверху). 1958 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-138, оп. 1, од. зб. 21, арк. 1)
19. Технічна характеристика трактора ДТ-14. 1956 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-138, оп. 1, од. зб. 1, арк. 1)
20. Доповнення до керівництва з експлуатації трактора ДТ-14. 1957 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-152, оп. 4, од. зб. 1, арк. 2)
21. Трактор ДТ-20. Загальний вид (вид справа и зверху). 1962 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-152, оп. 4, од. зб. 6, арк. 1) (фрагмент)
22. Двигун Д-20. Загальний вид (поздовжній розріз). 1967 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-152, оп. 4, од. зб. 13, арк. 1)
23. Електротрактор ХТЗ-15 АМ. Загальний вид зліва. 1955 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-30, оп. 2, од. зб. 3, арк. 1)
24. Електротрактор ХТЗ-15 АМ. Керівництво з експлуатації. Схема дистанційного керування. 1955 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-30, оп. 2, од. зб. 1, арк. 39)
25. Електротрактор ХТЗ-15 АМ. Керівництво з експлуатації. Положення покажчика щодо видимої частини борозни при правильному напрямку електротрактора, якщо плуг працює зі зваленням пластів вліво. 1955 р. (ЦДНТА України, ф. Р-26, к. 2-30, оп. 2, од. зб. 1, арк. 126)
 
Виставки on-line
Розробки київських суднобудівників (за документами ЦДНТА України)
У 1862 році було засновано машинобудівне підприємство – Київський суднобудівний завод «Ленінська кузня», який є одним із найстаріших в Україні. У 2017 році виповнюється 155 років з дня заснування заводу. Ця виставка приурочена до його ювілею....
Модельний ряд тракторів Харківського промгіганта (проекти Харківського тракторного заводу, що зберігаються у ЦДНТА України)
1 жовтня 1931 року з конвеєра Харківського тракторного заводу (ХТЗ) зійшов перший трактор, що поклало початок діяльності одного з потужних промислових гігантів у галузі тракторобудування. Ювілею цієї події присвячено виставку «Модельний ряд тракторів Харківського промгіганта». Виставкова експозиція охоплює період становлення і найбільш інтенсивного розвитку вітчизняного тракторобудування і демонструє передові досягнення інженерів тракторної техніки 1930-х – 1960-х років....
До 60-річчя відновлення Запорізького титаномагнієвого комбінату та 60-річчя діяльності ДП "ДНДП Інститут титану"
Металургійна промисловість являє собою одну з найбільш розвинутих галузей економіки України. Важливою її складовою є кольорова металургія, яка охоплює видобування і збагачення руд, виробництво та обробку кольорових металів та їх сплавів (усіх, крім заліза). Значна заслуга у розвитку цієї галузі належить Державному підприємству «Державний науково-дослідний і проектний Інститут титану», м. Запоріжжя, якому у 2016 р. виповнюється 60 років. Проектні та науково-дослідні розробки Інституту титану за 1932–1979 роки склали окремий фонд у Центральному державному науково-технічному архіві України (ЦДНТА України). Його історія тісно пов’язана з розвитком потужностей Запорізького титаномагнієвого комбінату (ЗТМК), який 29 червня 1956 р. отримав друге народження як первісток української титанової промисловості, виробивши для країни перший вітчизняний титан. До ювілеїв цієї події та фондоутворювача архів підготував виставку документів з фонду Р-62 (з комплексів 1-141 та 3-14), які демонструють співпрацю Інституту титану та ЗТМК....