українська      
   
 
Виставки on-line
13.02.2017
Розробки київських суднобудівників (за документами ЦДНТА України)

Суднобудування – це галузь машинобудування, підприємства якої будують і ремонтують судна усіх типів та інші плавучі споруди (плавучі доки, крани, плавучі причали, земснаряди, землечерпалки і тощо). У 1862 році було засновано машинобудівне підприємство – Київський суднобудівний завод «Ленінська кузня», який є одним із найстаріших в Україні.

У 2017 році виповнюється 155 років з дня заснування заводу. Ця виставка приурочена до його ювілею. Підвищені вимоги до столичного підприємства сприяли зростанню загального технічного рівня, підготовці кадрів, творчій організації виробництва, внаслідок чого завод вдало функціонує в наші дні.

У ЦДНТА України зберігаються документи Центрального конструкторського бюро заводу «Ленінська кузня» Міністерства суднобудівної промисловості СРСР, м. Київ, у фонді Р-108, документи якого представлені у комплексах 2-317 – транспортний рефрижератор-постачальник типу «Лівадія» та 2-145 – колекція вантажного та пасажирського водного транспорту.

Експозиція виставки складається із п’яти  розділів:

1.      Парові машини в суднобудуванні.

2.      Пасажирські та вантажопасажирські судна.

3.      Вантажні судна.

4.      Буксирний транспорт.

5.      Судна різного призначення.

Розділ 1. «Парові машини в суднобудуванні». У першому розділі висвітлюється тема парових машин у суднобудуванні. Сюди відносяться: клапанна парова машина 375х800мк2 / 800 (див. док. 1); швидкохідна парова машина 180х300/160 (див. док. 2); паров а машина 520х1100/1200 (див. док. 3); парова машина підвищеного тиску 470х1050/1100 (див. док. 4).

Розділ 2. «Пасажирські та вантажопасажирські судна». Пароплав – це судно, що приводиться в рух паровою машиною або паровою турбіною. В експозиції виставки цей вид транспорту представлений документами таких моделей як перша пароплавна машина 475х1000/1100 (див. док. 5) та річковий вантажопасажирський колісний двоповерховий пароплав 450 к. с. (див. док. 6–8)

Розділ 3. «Вантажні судна». Баржа – плоскодонне несамохідне або самохідне   вантажне судно   із спрощеними обрисами корпуса. Цьому виду транспорту присвячено третій розділ виставки, де представлені документи наступних суден: палубна баржа вантажопідйомністю 250 т (див. док. 9 ); суховантажна баржа вантажопідйомністю 300 т (див. док. 10); нафтоналивна баржа вантажопідйомністю 400 т (див. док. 11 – 12); річкова несамохідна баржа – майданчик вантажопідйомністю 800 т (див. док. 13–14); річкова несамохідна палубна суховантажна баржа – майданчик вантажопідйомністю 800 т (див. док. 1 5 ); наливна баржа вантажопідйомністю 1500 т для водіння штовханням (див. док. 1 6 ). Остання проектувалась із новим на час створення методом штовхання. Ободи корпуса своєрідні, симетричні для носу та корми з невеликим напівбаком та полуютом. Баржа проектувалась із подвійним призначенням для перевезення одного вантажу в одну сторону та іншого на зворотному шляху.

Шаланда – це невелике судно типу баржі, призначене для навантаження чи розвантаження суден на рейді, перевезення ґрунту. У цьому розділі представлені документи самохідної морської ґрунтовідвізної шаланди ємністю 400 м3 (див. док. 17–18).

Теплохід   — самохідне судно, основним рушієм якого є двигун внутрішнього згорання,   найчастіше   — дизельний. В експозиції представлено рефрижераторний теплохід вантажопідйомністю 1000 т (див. док. 19 ).

Транспортний рефрижератор-постачальник типу «Лівадія» (див. док. 20 –2 1 ) було розроблено у 1930 р. Спроектовано для Литви. Усього було побудовано 145 таких суден. Він призначався для приймання від суден, промислових експедицій, портопунктів і прибережних рибних заводів готової рибопродукції і транспортування її до пункту призначення, а також транспортування вантажу для промислових експедицій і портопунктів.

Розділ 4. «Буксирний транспорт». Буксир – це   самохідне   судно   для буксирування і кантування інших суден і плавучих споруд. У цьому розділі представлена проектна документація розробки річкового буксирного транспорту: річковий колісний буксир 200   к.   с. /БР-200/ (див. док. 22 23 ) та буксирний пароплав 400 к. с. (див. док. 24 25 ).

Розділ 5. «Судна різного призначення». У п’ятому  розділі знаходяться документи з таких проектів: несамохідна річкова нафтоперекачувальна станція 1000 м3/год (див. док. 2 6 ) та наливний нафтотранспорт НТ–1,2, НТ–2 (див. док. 2 7) . На виставці представлені документи також плавучої електростанції  8 000 кВт (див. док. 2 8 –2 9) , яка була спроектована для головного туркменського каналу, де забезпечували плавучі земснаряди.

Також представлені документи «Судно № 236» (див. док. 30 ).
 
Провідний спеціаліст відділу використання
інформації документів ЦДНТА України
Коваль Ю. Ю.
1.Клапанна парова машина 375х800 мк2 / 800. Складальний кресленик поршня ЦНТ та ЦВТ. 1936 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 1, од. зб. 19, арк. 1)
2. Швидкохідна парова машина 180х300/160. Установчий кресленик машини і компресора для рефрижератора 200 т. 1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 1, од. зб. 1698, арк. 1)
3. Загальний вид машини 520х1100/1200. 1938 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 6902)
4. Парова машина підвищеного тиску 470х1050/1100. Загальний вид. 1940 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 6983)
5. Ескізи для розрахунку парів машини 475х1000/1100. 1939 р. (ЦДНТА України, ф. Р 108, к. 2-145, оп. 1 т. 1, од. зб. 1696)
6. Річковий вантажопасажирський колісний двоповерховий пароплав 450 к. с. Пояснювальна записка. 1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 1, од. зб. 136, арк. 7)
7. Розрахунок остійності суден пр. 737 після дообладнання і модернізації з урахуванням листів ГУРФ по «Нормам остійності» суден видання 1964 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 1, од. зб. 319, арк. 13)
8. Конструктивний кресленик по корпусу. 1955 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 1, од. зб. 403)
9. Палубна баржа вантажопідйомністю 250 т. Шпангоути форпіка. 1935 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 6507)
10. Суховантажна баржа вантажопідйомністю 300 т. Пояснювальна записка.1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 6013, арк. 11)
11. Нафтоналивна баржа вантажопідйомністю 400 т. Загальний вид. 1939 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 5789, арк. 1)
12. Нафтоналивна баржа вантажопідйомністю 400 т. Сітка «Діви» на вентиляційній трубі. 1938 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 5800)
13. Річкова несамохідна баржа – майданчик вантажопідйомністю 800 т. Пояснювальна записка. 1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145,оп. 1 т. 3, од. зб. 6039, арк. 3)
14. Річкова несамохідна баржа – майданчик вантажопідйомністю 800 т. Розрахунок загальної міцності. 1948 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145,оп. 1 т. 3, од. зб. 6042, арк. 3)
15. Річкова несамохідна палубна суховантажна баржа – майданчик вантажопідйомністю 800 т. Схема швартового пристрою. 1949 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 6327, арк. 2)
16. Наливна баржа вантажопідйомністю 1500 т для водіння штовханням. Пояснювальна записка. 1957 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 6575, арк. 3)
17. Самохідна морська ґрунтовідвізна шаланда ємністю 400 м3. Загальний вид. Боковий вид. 1941 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145,оп. 1 т. 2, од. зб. 3199)
18. Самохідна морська ґрунтовідвізна шаланда ємністю 400 м3/год. Кресленик загального розташування. 1938 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 2, од. зб. 3202, арк. 1)
19. Проект річкового рефрижераторного теплоходу вантажопідйомністю 1000 т. 1936 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т.1, од. зб. 1771, арк. 1)
20. Транспортний рефрижератор-постачальник типу «Лівадія». Загальне розташування. 1992 р. (ЦДНТА України ф. Р-108, к. 2-317, оп. 11, д. зб. 5927, арк. 1)
21. Транспортний рефрижератор-постачальник типу «Лівадія». Конструктивний креслення корпусу, надбудов і рубок. 1992 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108,к. 2-317, оп. 3, од. зб. 11)
22. Річний колісний буксир 200 к. с. /БР-200/. Загальний вид. Боковий вид. 1944 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т.1, од. зб. 2105)
23. Річний колісний буксир 200 к. с. /БР-200/. Технічний проект. Загальний вид (поздовжній розріз, план трюмів). 1944 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т.1, од. зб. 2106)
24. Буксирний пароплав 400 к. с. Загальний вид. 1939 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 7323)
25. Буксирний пароплав 400 к. с. Замовлення 413 вістовий дзвін (ринда) вагою 6,0 кг. 1947 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 7191)
26. Несамохідна річкова нафтоперекачувальна станція 1000 м3/год. Якірний, швартовий та буксирний пристрій. 1949 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 2, од. зб. 3801)
27. Наливний нафтотранспорт НТ–1,2, НТ–2. Загальний вид. 1939 р. (ЦДНТА України ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб. 5305, арк. 1)
28. Плавуча електростанція 8000 кВт. Пояснювальна записка. 1952 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 2, од. зб. 4540, арк. 3)
29. Плавуча електростанція 8000 кВт. Договірна специфікація. 1953 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 2, од. зб. 4541, арк. 4)
30. Судно № 236. Загальний вид волопроводу.1946 р. (ЦДНТА України, ф. Р-108, к. 2-145, оп. 1 т. 3, од. зб.5937, арк. 1)
 
Виставки on-line
Розробки київських суднобудівників (за документами ЦДНТА України)
У 1862 році було засновано машинобудівне підприємство – Київський суднобудівний завод «Ленінська кузня», який є одним із найстаріших в Україні. У 2017 році виповнюється 155 років з дня заснування заводу. Ця виставка приурочена до його ювілею....
Модельний ряд тракторів Харківського промгіганта (проекти Харківського тракторного заводу, що зберігаються у ЦДНТА України)
1 жовтня 1931 року з конвеєра Харківського тракторного заводу (ХТЗ) зійшов перший трактор, що поклало початок діяльності одного з потужних промислових гігантів у галузі тракторобудування. Ювілею цієї події присвячено виставку «Модельний ряд тракторів Харківського промгіганта». Виставкова експозиція охоплює період становлення і найбільш інтенсивного розвитку вітчизняного тракторобудування і демонструє передові досягнення інженерів тракторної техніки 1930-х – 1960-х років....
До 60-річчя відновлення Запорізького титаномагнієвого комбінату та 60-річчя діяльності ДП "ДНДП Інститут титану"
Металургійна промисловість являє собою одну з найбільш розвинутих галузей економіки України. Важливою її складовою є кольорова металургія, яка охоплює видобування і збагачення руд, виробництво та обробку кольорових металів та їх сплавів (усіх, крім заліза). Значна заслуга у розвитку цієї галузі належить Державному підприємству «Державний науково-дослідний і проектний Інститут титану», м. Запоріжжя, якому у 2016 р. виповнюється 60 років. Проектні та науково-дослідні розробки Інституту титану за 1932–1979 роки склали окремий фонд у Центральному державному науково-технічному архіві України (ЦДНТА України). Його історія тісно пов’язана з розвитком потужностей Запорізького титаномагнієвого комбінату (ЗТМК), який 29 червня 1956 р. отримав друге народження як первісток української титанової промисловості, виробивши для країни перший вітчизняний титан. До ювілеїв цієї події та фондоутворювача архів підготував виставку документів з фонду Р-62 (з комплексів 1-141 та 3-14), які демонструють співпрацю Інституту титану та ЗТМК....